Bilder til sosiale medier – hvorfor så dyrt?

Foto: Oda Berby

Hva er egentlig en rettferdig pris for bilder som «bare» skal brukes i sosiale medier?

Bilder til sosiale medier… Hvor mange trenger man? Den evige jakten etter det neste bildet er ikke alltid like lett. Hva skal vi poste i morgen? Og i neste uke, og ikke minst på den og den merkedagen? Ved å lage en strategisk god posteplan kommer man langt, men hvis man ikke har bildene, ja, da er man like langt. Med en posteplan kommer bildebehov! Vi tok en prat med fotograf Guro Beitohaugen, som har jobbet som fotograf i snart ti år. I de siste tre årene har det vært en merkbar økning i etterspørselen etter bilder til posting i sosiale medier. Og med etterspørselen kommer ofte prisdumpingen. 

Hvorfor koster det også å ta bilder for sosiale medier, av og til like mye som for eksempel en større kampanje?

– Håndverket er jo stort sett det samme. Sosiale medier har i dag, for mange bedrifter, blitt hovedkanalen for markedsføring. At bildene «bare» skal brukes i sosiale medier er ikke et grunnlag for at prisen skal være lavere. 

Bildebank
Det skal sies at i sosiale medier er det absolutt muligheter for en mer «amatørmessig» stil, det er bare fantasien som setter grenser for hva du bør og kan poste for å få både likes og oppmerksomhet. Men om du ønsker gode bilder, som ofte kan gjenbrukes i forskjellige kanaler, boards og emballasje, så har fotograf Beitohaugen noe å melde:

– Det kan være en fordel å inngå en avtale med fotograf eller et byrå for et mer langsiktige samarbeid. På den måten kan det være mulig å få ned bildeprisen i motsetning til hvis man booker inn ny fotoshoot hver gang en trenger påfyll til bildebanken sin. 

Hvorfor tror dere bransjen eller kundene ønsker å betale mindre for bilder til sosiale medier? Hva er det «verste» dere fotografer hører fra kunder som synes det blir for dyrt med bilder eller video? 

– Siden det å annonsere i sosiale medier fortsatt er ganske ferskt (for overraskende mange!) er det nok flere bedrifter som ikke helt har forstått viktigheten av godt innhold i sosiale medier. Det verste jeg hører er nok: «Men vi skal bare ha heeeelt enkle bilder med hvit bakgrunn.» Det er ikke nødvendigvis enklere å ta bilder med hvit bakgrunn!

Fra en fotografs standpunkt, hvorfor er det viktig med gode bilder og video i sosiale medier?

– Bilder og video er viktige virkemidler for å bygge opp under, eller forme bedriftens eller merkevarens omdømme, dette gjelder like mye i sosiale medier som noe annet sted. Jeg vil kanskje si at en merkevares visuelle profil kommer ekstra godt til syne gjennom SoMe, spesielt på Instagram som hovedsakelig er en visuell plattform. 

Hva skal til for å få en bedre forståelse i bransjen når det kommer til bilder og video til bruk i sosiale medier?

– Initiativer som dette blogginnlegget! Det er også viktig at vi som leverer profesjonelt innhold klarer å forholde oss til «standardiserte» priser slik at det blir en viss forståelse for at prisnivået ligger der det gjør. Alle vet jo cirka hva det koster for en hamburger (satt på spissen)!

Trenger du hjelp til å få fart på bildebanken din? dyson.drager hjelper deg med å komme fram til hvilke typer bilder du bør ta – og hvordan du effektivt kan opparbeide deg en bildebank i Google Drive, Dropbox eller hvor du måtte ønske å lagre bildene. Ta kontakt på e-post: kaffe @ dysondrager. no.