Hva bør du tenke på når du lager en landingsside?

Hva bør du tenke på når du lager en landingsside?

Hørt om salgstunnel eller FOMO-effekt? Alt dette er lurt å ha på en landingsside! Les og lær.

  1. Ha en tydelig CTA (Call To Action). Dette er typisk en klikk-oppfordrer (knapp) som har en tydelig beskjed. Hele målet med en landingsside er at de besøkende skal klikke på denne knappen. Da kommer de et steg videre i din salgstunnel.

 

  1. Hold det ryddig. Ikke tving for mye tekst eller bilder inn på landingssiden din. Du trenger ikke fortelle hver eneste lille detalj om produktet eller tjenesten din. Da blir din CTA tydeligere og besøkende forstår hva det er meningen at de skal gjøre. Muligens vil de besøkende også sitte igjen med noen spørsmål. Det må du bruke til din fordel. Dette kan resultere i at de trykker på den store, fine knappen eller tar kontakt med deg for å finne ut mer. Det er et ekstremt viktig steg. La oss si forbrukeren lenge har hatt en drøm om å kjøpe produktet ditt. Når vedkommende tar kontakt med dere eller trykker på din CTA, så har han gjort en konkret handling for å realisere denne drømmen. Det betyr ikke mye i praksis, men nå har en drøm og en tanke blitt til en konkret handling.

 

Trenger du nettside å ha innholdet ditt på? (Også kalt landingsside.) Send oss en mail, da vel! kaffe@dysondrager.no

  1. Velg gode bilder eller filmer. Et bilde sier mer enn tusen ord, og det gjelder også for landingssider. Det visuelle vekker følelser hos folk, vær sikker på at de vekker riktig følelser for din målgruppe.

 

  1. Vær bevisst på at tilbudet ditt går ut innen en gitt tid. «Kampanje frem til 31.januar». Ha en nedtelling eller lignende. Dette skaper FOMO-effekten (Fear Of Missing Out), altså frykten for å gå glipp av et tilbud eller en kampanje.

 

  1. Fjern alt av navigasjon og forstyrrende elementer. Dette vil sørge for at den besøkende ikke blir trigget av å klikke på andre forstyrrende elementer, men fokuserer på den ene tingen landingssiden din ønsker at vedkommende skal fokusere på.

 

  1. Bruk bullet-points. Det er en effektiv måte å fremheve hva som er unikt med ditt produkt kontra konkurrentens, samt hvorfor hun/han skal kjøpe akkurat det du tilbyr.

 

  1. Husk at en landingsside aldri er ferdig. Landingssiden din kan alltid bli bedre. Derfor må du A/B-teste denne kontinuerlig. Bytt bilder, prøv forskjellige CTA og test ut forskjellig tekst. Test det som testes kan!

 

Skrevet av gjesteblogger Marius Anthonisen, daglig leder og tech-geek, Anadigme AS.

LES MER: Hva er egentlig en landingsside? Landingsside for nybegynnere.

Foto: stocksnap.io