Facebook og konkurranseregler

Det er fremdeles mange som går på en real Facebook-blemme, så vær så god: her er en Facebook-konkurranseregel-reminder. 

Vi har laget en enkel oversikt over hva du har lov til, og hva du ikke har lov til.

Først – hva du ikke kan ha som vilkår i en konkurranse på Facebook:

  • Du kan ikke be folk dele en post, en side et bilde eller noe som helst.
  • Du kan ikke be folk tagge venner, folk og bekjente.
  • Du kan ikke be folk laste opp et bilde på profilen, skifte cover-foto eller noe annet som gjør endringer i den enkeltes tidslinje.

Så enkelt er det altså. Men hvorfor er det sånn?

Alt som deles havner på den som deler sin egen tidslinje. Når du blir tagget kommer dette også opp som et varsel. Og det er dette som ikke er lov: Å bruke andres personlige vegger til å kjøre konkurranser.

Du som driver en Facebook-side er du heller ikke tjent med å be folk dele og tagge. Det blir oppfattet som spam, og folk kommer til å avfølge deg.

Tenk på dette: Hva er målet med å ha en konkurranse? Å ha flest mulig følgere til siden – uten at du noen gang tjener penger på det? Eller å ha lojale kunder? Å få nye kunder inn i butikken? Å selge mer? Å bli foretrukket fremfor konkurrentene dine?

200 engasjerte følgere som kommer tilbake til butikken, og ønsker å prate med deg, er bedre enn tusen følgere som bare er der for å få gratis ting.

Om du ber folk tagge venner for å vinne. Hva skjer da? Jo. Folk begynner å tagge venner i hytt og gevær, i inn- og utland. Og hvordan tjener du som bedrift på at en person i Halden vinner, når du holder til i Namsos? Vinneren kommer aldri til å komme inn i butikken og legge igjen penger, eller se hva du har å by på.

Du er mye mer tjent med å holde konkurranser så lokale som mulig. Av to grunner:

    1. Om en person i byen du holder til i vinner – er det mye større sjanse for at vedkommende kommer innom butikken, frisørsalongen eller kafeen din. Nå har de hørt om deg, og du har opprettet en forbindelse.
    2. Konkurransen kan kun sees av følgerne dine. Dette betyr at om andre vil få med seg når du gir bort noe – så må de følge siden din! Da trenger du ikke be om likes, tags eller delinger. Folk kommer til å komme til deg – om du gir dem tid.

Ikke stress så mye med å få flest mulig følgere, når det viktige er, riktige og lojale følgere du kan prate med.

Så over til det hyggelige: Det du kan ha som vilkår i konkurranser på Facebook:

  • Du har lov til å be folk like et innlegg, bilde eller en page.
  • Du har lov til å be folk kommentere.
  • Du har lov til å be folk publisere noe på pagen din.
  • Du har lov til å be folk sende en melding til pagen din.
  • Du kan bruke likes-funksjonen som en tellemekanisme i en konkurranse.

Og tenk så mye gøy du kan gjøre med det som faktisk er lov!

Da handler ikke konkurransen om å nå ut til flest, mase mest eller og at din bedrift skal vokse. Det handler i stedet om følgerne dine, at du vil dem vel og ønsker å gi noe tilbake til de som klikker og er interessert i deg.

Inneholder posten din frasen «lik og del» blir du straffet med mindre synlighet.

Noe å tenke på

Selv om sosiale medier gjør at du som bedrift enklere kan håndtere markedsføringen selv, spare masse penger og ha kontroll – så er det et eget fag. Folk utdanner seg i to, tre, fire og fem år for å drive med det her, lære håndverket og forstå hva som funker – og ikke. Hva som er lov – og ikke.

På samme måte som at jeg går til en fagperson når jeg skal klippe håret, eller installere en oppvaskmaskin er det lurt å gå til en fagperson når du skal drive markedsføring. Om ikke annet for å komme i gang, få vite hva som er innenfor lovverket og ikke. For det er en vanskelig verden å navigere i, ikke minst er det en verden som endrer seg raskere enn du kan si app.

Gjør det enklest mulig å delta

Tenk først og fremst på hva som er best for følgerne dine, og ikke bare på hva som er best for deg. Finn heller ut hvordan du kan produsere innhold og konkurranser som gir dere begge noe – fremfor å bare tenke vekst, vekst, vekst.

For du kan vokse veldig mye, veldig fort, ved å be folk tagge og dele. Men plutselig en dag blir det stille, folk avfølger og du står igjen alene i stillheten – med en advarsel fra Facebook i hånda – og lurer på hva som skjedde.

Folk blir nemlig lei av mas og spam.

Ta kontakt med oss om du lurer på noe mer når det gjelder Facebooks konkurranseregler! Revidert av agnes @ dysondrager . no

Opprinnelig skrevet av: Stine Friis Hals // Les det originale blogginnlegget her.

Les mer om Facebooks retningslinjer her.
Og om Forbrukerombudets råd til reklame i sosiale medier her.
Hvordan organisere konkurranser her.