Tre gullkorn fra Gulltaggen 2017 - dyson.drager
16256
post-template-default,single,single-post,postid-16256,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
Artikkel om Gulltaggen

Tre gullkorn fra Gulltaggen 2017

Gulltaggen imponerte i år, med tre fantastiske studentcaser (Heia Morten!), og mange gode øyeblikk. Det var spesielt tre gullkorn som må deles med alle som ikke var på Gulltaggen i år.

1. Vi lever i den virkelige verden

James Harris i Carat leverte som vanlig en knallgod halvtime og får æren av å ha fremført vårt første gullkorn. «Vi lever i den virkelige verden».

Dette var et tema som gikk igjen i år, men James eksemplifiserte dette elegant gjennom åtte tips til oss markedsførere.

  • Stå for noe! Du må planlegge etter visjon og behov, ikke oppførsel.
  • Globalt nettverk – lokal ekspertise. Mange snakket mye om globalisering, eller rettere sagt de-globaliseringen i vår nye Trumpverden. Du vinner nå på din lokale ekspertise, uavhengig av hvor internasjonal driften er.
  • Den virkelige verden er fortsatt dominant. Teknologien kobler dine digitale kunders liv sammen med deres virkelige liv. Husk alltid hva du faktisk selger.
  • Annerledes og bedre. Ha alltid fokus på hva som er annerledes og bedre med dine produkter, og husk produktutviklerne i denne samtalen!
  • Ha en klar visjon. Dette skal være grunnlaget for alt du gjør, og hvis dere vurderer sammenslåinger eller oppkjøp må du vite om dette er veien dere ønsker å gå. Dette er spesielt viktig for start-ups og andre gründerbedrifter.
  • En unik driftsmodell. Mange tror deres verdi ligger i unike produkter, men produkter kan som regel kopieres. Driftsmodellen deres er derimot deres største forsvarsmodell!
  • Riktige partnerskap. Nettverk, nettverk, nettverk. Intet mindre, intet mer.
  • Se det totale bildet på digital markedsføring. Vi har kommet til en stasjon der vi kjøper likes, selger følgere og spør etter ”engasjement”. Du må aldri planlegge ut ifra noe annet enn salg eller merkevarebygging.

2. Du trenger Millenniumsgenerasjonen (millennials) velsignelse, uansett hva du velger å kalle dem.

Om du liker det eller ikke: De er allerede en stor del av dine kundegrupper eller ansatte, og om de ikke er det så er de en stor del av dine ansatte og kunders liv.

Adi Ignatius gjentok velkjente annonseringstips allerede i introduksjonen, og vi vil gjerne minne dere på disse:

  • Produktplassering. Ja, det fungerer.
  • Anmeldelser. Bare de er ekte.
  • Ærlighet. Ikke velg ut influencers eller historier fordi det ser bra ut, det må føles ekte.
  • Spørsmålsbaserte sider. All interaksjon er god interaksjon sier vi. Husk at kommunikasjon alltid er to-veis. Visste du at vi i dyson.drager kan hjelpe deg med dette? Vi er eksperter på digital kundeservice.
  • Google. Ingen over, ingen ved siden. Mikroøyeblikk fyller hverdagen, og de fleste bruker Google når de støter på en utfordring.
  • Trender. Følg med!
  • Targeting Ads. Ikke lag generiske poster og annonser. Du målrette hver eneste til dine forskjellige segmenter.

I tillegg hadde Lina Aas-Engh sitt allerede velkjente 8-minutes-foredrag om hennes opplevelser med dagens 13-åringer:

De har alle minimum to Instagram-kontoer, de bruker Facebook som mail og kalender, og hvis du vil nå milleniumsgenerasjonen: Bruk YouTube!

3. Hjerte

Det er kanskje klisjé å snakke om ”å ha hjerte” i markedsføringen, men tilbake til punkt én: vi lever i den virkelige verden. Vi er mest knyttet til det vi elsker og vi er nødt til å ha kunder som elsker oss, om det å elske er en følelse, et øyeblikk eller ekstrem lidenskap for et merke.

Rudi og Maxus’ «Walk the talk» utmerket seg, og dette var hennes tredje punkt.

  1. Avdekk historiene i ditt selskap. Grav frem hele mennesker. Ansatte, kunder, deres driv eller historier.
  2. Kreativitet. Ikke drep kreativiteten!
  3. Hjerte.

Ha et intimt, ærlig og ekte forhold til dine ansatte, kunder og i markedsføringen. La ansatte lære i et inspirerende miljø og løft de frem i interne nettverk eller la de bidra i markedsføringen. Maxus lever etter egne råd og har et globalt utplasseringsnettverk der 45 mennesker får reise til et annet kontor i verden for å lære på tvers av kulturelle grenser. Send ansatte til kunder, konferanser eller andre kontorer! Dette engasjerer og er unik lærdom for dine ansatte.

Avslutningsvis må vi slenge inn et på-tampen tips fra Rudi: Vær inkluderende! Jobb for likevekt av kulturer, kjønn og skoler.

Tusen takk for et forrykende show i år, Gulltaggen. Vi gleder oss til neste år!

Blogginnlegg skrevet av Anette Johnsrud Rasmussen, trenger du teksthjelp, er det bare å ta kontakt med anette @ dysondrager.no