Hvordan skrive gode overskrifter - dyson.drager hjelper deg!
16128
post-template-default,single,single-post,postid-16128,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
Artikkel om hvordan å skrive gode overskrifter

Lær å skrive gode overskrifter! 3 enkle tips å ta med seg videre

Å skrive gode overskrifter er lettere sagt en gjort! Tittelen har som formål å få folk til å lese artikkelen din. Selv om du har brukt vel så mange timer på å perfeksjonere teksten, hjelper det lite hvis overskriften er dårlig.

En god overskrift må derfor klare å vekke oppmerksomhet, nå frem til riktig målgruppe, skape nysgjerrighet og vise fordelene ved å lese artikkelen. Det er ikke alltid man klarer å omfavne alle virkemidlene i én og samme overskrift. Men så lenge du kan huke av minst én i sjekklista di er du godt innafor.

For å komme i stemning starter vi med et eksempel på én god og én dårlig overskrift. Her er sistnevnte:

«Hvorfor får du ingen salg?»

Samme tema, men her har vi prøvd å gjøre overskriften hakket mer spennende:

«Slik forhindrer du at kundene forlater nettsiden din.»

Overskrift nummer en har nemlig noen fordeler som nummer to ikke har:

  • Forteller tydelig hva artikkelen handler om.
  • Lover en løsning på problemet (selve verdien for leseren).
  • Bruker ledeord som skaper interesse. Her er det brukt ordet slik.

Du må bruke overskriften din til å fortelle hvorfor noen skal bruke tid på å lese artikkelen din. La oss hoppe til saken; vi vil nå presentere tre enkle virkemidler du kan bruke for å oppnå klikk på siden din.

  1. Vær samfunnsrelevant

Vær smart og gjør det enkelt. Bruk trendene som kommer og går i samfunnet og mediene. Dette er noe folk allerede er positive til å snakke og lese om, så hvorfor ikke utnytte det?

Du kan for eksempel være kontroversiell, folk elsker det som er følelsesladet. Uavhengig av om de er enig eller uenig med det som blir sagt, ønsker de å bidra til samtalen.

Ønsker du å fange oppmerksomheten til de som ble tatt av stormen da SKAM rullet på skjermen? Fortell dem at du ikke synes William er kjekk. Vi kan garantere at det vil skape engasjement.

Selv om du egentlig ikke mener den vinklingen du bruker i overskriften din, har du mye plass til å fortelle hva du faktisk står for i selve bloggposten. Hovedmålet er tross alt å skape klikk.

For eksempel kan du påstå i overskriften: «SEO vil dø ut.»

En helt enkel overskrift bestående av fire ord. Men hvis du selv jobber med SEO, kommer du garantert til å ville lese bakgrunnen for en slik vill påstand.

Generelt er det alltid en sikker vinner å nevne noe som faller innunder kategorien pop-kultur, det trenger ikke være kontroversielt en gang. Slenger her ut en neve med temaer som er i vinden akkurat nå: Pokemon GO, Game of Thrones, flyktningkrisen, Content Marketing. Og hos kongefamilien blåser det alltid en liten bris…

  1. Still spørsmål

Mennesker trenger avslutninger. Det er bare slik vi er skrudd sammen. Hvis en tanke blir startet, trenger hjernen vår en konklusjon på den tanken før den kan gå videre. Derfor er det svært effektivt å stille spørsmål i overskriften – leseren må klikke seg inn og lese videre for å få det besvart.

For eksempel: I stedet for å skrive: «Du taper penger på hjemmesiden din», er det bedre å skrive: «Taper du penger på hjemmesiden din? Ekspertene sier…»

  1. Lag lister

Bruk tall i overskriften din. Overskrifter som lister opp antall grunner, hemmeligheter, steg, måter, retningslinjer osv. har vist seg å fungere gang på gang. Det gir leseren en eksakt forventning om hva de vil finne ved å lese artikkelen din og hva de vil få igjen for å investere tiden sin hos deg.

Her er en liste med 3 eksempler på slike overskrifter:

  1. 6 typer ledere – hvilken er du? (Folk flest er selvsentrerte. Du kan enkelt oppnå klikk ved å gi dem kategorier hvor de kan bli bedre kjent med seg selv.)
  2. 10 måter du kan spare penger på (tror ikke vi trenger å utdype denne, den snakker vel for seg selv?)
  3. 3 enkle tips til hvordan du kan skrive bedre overskrifter (blunkefjes)

Et siste tips før vi sender deg avgårde: husk å snakke til leseren din. Bruk ord som du, deg og dine når du skriver. Det skaper et bilde av at du snakker med leseren din. Og det er bra.

Ønsker du flere gode eksempler på hvordan du kan skrive fengende overskrifter? Møt oss på en kaffe da, vel!

Kilde: business2community.com

Skrevet av: Rebecca Ophus, dyson.drager AS