Hva er egentlig inbound marketing? dyson.drager hjelper deg å komme i gang!
16417
post-template-default,single,single-post,postid-16417,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
Inbound marketing skriveverksted

Hvordan skaffe kunder med inbound marketing?

Inbound marketing. Hva er nå egentlig det? Det siste året har vi snakket med mange kunder som føler seg forvillet inn i en verden av teknologer, markedsførere, performancemedarbeidere og programmerere. Noen jobber med grafiske designere, andre jobber med innholdsbyråer eller kanskje en tekstforfatter eller to.

Felles for alle er at de ønsker hjelp for å selge mer eller å kommunisere bedre med målgruppen sin.

Har du lyst til å prøve deg på inbound marketing, eller datadrevet markedsføring, som det også kan kalles? Det forstår vi godt, for det lønner seg! Noen mener at inbound marketing er «yet another buzzword». Vi i dyson.drager ser på det som en ny måte for markedsførere å selge sine tjenester på. Det er alltid kjekt å fronte gamle tjenester i fornyet form! Uansett hvordan du velger å markedsføre deg, bør du måle og analysere kontinuerlig. A/B-teste og optimalisere – det er både effektfullt og moro!

Og alt starter med kundene dine. De er like forskjellige som alle bedriftene vi hjelper hver eneste dag! Oppskriften er så og si lik, men innholdet er det viktig at du tilpasser.

La oss hjelpe deg litt på vei! Før vi begynner, sørg for å ha dette i bakhodet: Hver målgruppe bør ha sitt helt egne budskap, og sin egen posteplan. På denne måten personaliserer du budskapet til hver målgruppe.

Her er vår egen lille huskeliste for å drive konverteringer (inbound marketing) på en enkel og effektiv måte:

1.  Ta en(da en ny) runde på dine målgrupper:

  • Hvilke interesser har de?
  • Hvilke sosiale medier benytter de seg av?
  • Hva googler de?
  • Hvilke problemer er det dine tjenester eller produkter løser hos denne målgruppen?

 

Dette skal gi deg grunnlaget for å målrette kommunikasjonen mot de forskjellige målgruppene dine.

2. Lag innhold som gir verdi for målgruppene dine!

  • Lag blogginnlegg eller annet innhold som løser et problem for din kunde.
  • Bruk SEO aktivt for å bygge opp innholdet.
  • Gå inn på for eksempel www.answerthepublic.com og søk på dine kjernetjenester og produkter. NB! Husk å søk på NO for norsk.
  • På nettsiden «Answer the public» finner du mange søkefraser du kan bruke som utgangspunkt til blogginnlegg og annet innhold du ønsker å produsere.
  • Gå inn på https://trends.google.no/trends/explore og sjekk hvilke ord du bør bruke. Du bør for eksempel bruke julevask i stedet for julerengjøring. Tenk på hva folk faktisk skriver i søkefeltet!
  • Publiser så innholdet i de kanalene dine kunder er. Husk å lage tilpassede poster til hver målgruppe!

 

3. Publiser innholdet.

  • Folk har dårlig tid. Det er ikke et litterært verk du skal gi ut, du skal løse problemene til målgruppen din. Gjør det på en mest mulig effektiv måte.
  • Lag en god overskrift (og URL!) som matcher det potensielle kunder søker etter. Avslutt alltid med en knallgod CTA. Dette kan for eksempel være påmelding til nyhetsbrev, kontaktskjema eller et telefonnummer.
  • Husk å legge inn pixler på nettsiden din fra alle annonser! På denne måten kan du se hvilke annonser som faktisk gjør det bra. Du tjener ikke penger på likes!
  • Lag en posteplan til alle kanaler. Hvor skal det postes? Hvilke tekster skal brukes til de forskjellige målgruppene? Selger du herreklokker, kan en post til unge menn være «Ønsker du deg ny klokke? Se våre nye TAG Heuer-modeller her!». Til kvinner i et forhold kan samme posten publiseres med «Ser du etter gave til mannen? Vi har fått inn nye TAG Heuer-modeller som passer …osv.!». Til en tredje gruppe kan du poste artikkelen med «Husk farsdag 12. november. TAG Heuer-klokken passer perfekt til pappa».

 

4. Analyser og juster!

  • Det er nå den virkelige jobben begynner. Nå er det svært viktig at du justerer postene som ikke går så bra som ønsket og A/B-tester postene underveis.
  • Du finner mange gode Google-produkter som hjelper deg. Analytics, Tag Manager og ikke minst i annonseadministrasjonen på Facebook. Lær deg å lese og bruke dataene du får!
  • Lag rapporter som gir deg oversikt over hovedmålene, KPI-ene, og postene dine. Du kan eksempelvis legge pixelen inn på landingssiden kunden kommer til etter et kjøp – slik får du en god oversikt over hvilke poster som faktisk leverer.

 

Trenger du å komme i gang? Du kan klare mye selv, men noen ganger er det deilig å få litt drahjelp. Vi i dyson.drager har lang erfaring med tekstarbeid, innholdsutvikling og datadrevet markedsføring (inbound marketing). Ta kontakt med oss på kaffe @ dysondrager.no eller te @ dysondrager.no.

Blogginnlegg skrevet av Anette Johnsrud Rasmussen.

Og ønsker du en referanse eller to, klikk her.