Google AdWords: Slik får du mest ut av kronene - dyson.drager
16287
post-template-default,single,single-post,postid-16287,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
en bok med notater og en mac google adwords-kurs

Google AdWords: Slik får du mest ut av kronene

Annonsering skal være lønnsomt. Google AdWords gir deg en ypperlig sjanse til å treffe kundene i det mest lønnsomme stadiet i kjøpsprosessen – dersom du bruker verktøyet riktig, vel å merke.

I en digital markedsføringsstrategi er det vanlig å snakke om fire ulike stadier å kommunisere med kundene på:

  1. «See »
  2. «Think»
  3. «Do»
  4. «Care»

 

«See»-fasen er den første fasen, der kunden først ser produktet eller tjenesten din. I «think»-fasen vurderer kunden om dette er noe han eller hun ønsker å kjøpe. I «do»-fasen er kunden klar til å kjøpe, mens «care»-fasen brukes til å kommunisere med kunden etter at hun har kjøpt produktet ditt. Det som gjør AdWords til en så lønnsom annonseringskanal er at det er i nettopp denne kanalen du møter kunden i do-fasen. Han eller hun er klar til å kjøpe!

Jo mer spesifikt, jo bedre
Nettopp derfor er det avgjørende at du gir kunden nøyaktig det han leter etter i «do»-fasen. Pengene ligger i nisjene. Teksten i annonsen må tilsvare nøyaktig det samme som kunden taster inn i søkefeltet.

Er du usikker på nøyaktig hvilke søkeord som er relevante for din målgruppe? Keyword planner i AdWords eller keywoordtool.io gir deg en god pekepinn. Når du oppretter annonsene så lønner det seg å lage to til tre versjoner, slik at du kan A/B-teste.

Bruk pengene riktig
Når en AdWords-annonse er kvalifisert til å vises for et søk, deltar den i Googles annonseauksjon. Her avgjøres det om annonsen blir vist og hvilken plassering den oppnår. Rangeringen skjer ut ifra en kombinasjon av budet ditt, kvaliteten på annonsen og forventet effekt av utvidelser og andre annonseformater. MEN, ikke by for høyt. Selv om konkurrentene byr høyere enn deg, kan du likevel oppnå enn høyere plassering, til en billigere pris, dersom du har svært relevante søkeord og annonser.

Spesifikke og konkrete søkeord forhindrer dessuten bortkastede klikk. Husk at du betaler for hvert klikk. Dersom en kunde trykker på annonsen din uten at han er interessert i det du tilbyr, resulterer det kun i bortkastet tid for kunden og bortkastede penger for deg.

7 vanlige nybegynnerfeil:

  1. Bruk av generiske søkeord og «bredt samsvar»-funksjonen.
  2. For mange nøkkelord i én annonsegruppe.
  3. Budsjettbegrensninger.
  4. Ingen negative nøkkelord.
  5. Ingen måling av konverteringer.
  6. Kombinere søk og display i samme kampanje.
  7. Bruk av automatiske bud.

 

Trenger du hjelp til å holde i Google Adwords-kontoen din? Skal vi hjelpe deg å komme i gang med annonsering på nett?

Ta kontakt med Agnes på agnes @ dysondrager. no. Vi snakkes! 🙂

Klare det selv? Kurssenteret IGM holder kurs i hvordan du effektivt bruker AdWords for å få flere kunder på nett. Se kursoversikten deres her!

Skrevet av: Agnes, dyson.drager