Derfor er podcast og content marketing en god match! - dyson.drager
16247
post-template-default,single,single-post,postid-16247,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Derfor er podcast og content marketing en god match!

Podcast (kan også skrives podkast) har tatt folket med storm og er blitt en viktig kanal for underholdning og opplysning. Vi har tatt en titt på hvorfor podcast og content marketing er en kombinasjon vi vil se mer av fremover.

I 2004 satte BBC-journalisten Ben Hammersley ord på det da ganske nye konseptet med nedlastbare radiolignende sendinger som vi kunne høre på når og hvor vi ville. Hammersley kalte det «podcast», en broadcast på din iPod helt enkelt. Siden den gang har iPoden forsvunnet, men podcasten lever i beste velgående. Podcasten har utviklet seg fra å være for de spesielt interesserte til å bli en selvsagt underholdnings- og opplysningskanal. Det er derfor ikke rart at flere store firmaer lager sine egne podcaster for å møte sin målgruppe og styrke sin egen merkevare. Ebay, IKEA, Nordea og REMA 1000 har allerede tatt steget og vist at content marketing gjennom podcast er her for å bli.

  1. Fortellerstund

God innholdsmarkedsføring handler om å fortelle en historie, og hva er da mer naturlig enn å benytte seg av en kanal hvor nettopp historiefortellingen står i sentrum? I en podcast har du mulighet til å etablere merkevarens verdier gjennom å inspirere og engasjere din målgruppe. Det å kunne snakke direkte med din målgruppe uke etter uke er en helt unik mulighet, men den kommer heller ikke gratis. Lytteren kan når som helst skru av eller la være å laste ned neste podcast, så det er essensielt å lage godt innhold som klarer å fange publikum.

  1. Du er ekspert på noe, fortell om det!

Som firma har du spisskompetanse på et eller flere områder. I dag oppsøker kunder i større grad kjente merkevarer for å få veiledning innen et felt. Vi vil for eksempel heller høre SWIX fortelle oss hvordan vi skal smøre skiene våre, enn en journalist fra et mediehus. Med en podcast kan du benytte deg av rollen som ekspert på ditt felt for å trekke lyttere til deg, og videre styrke bildet av at du er den selvsagte spesialist på området. Og i podcast-arenaen er intet tema for lite. Tvert imot, å finne sin nisje er essensielt – både for at podcasten skal skille seg ut, og for at du skal sikre deg lytterne som er innenfor din målgruppe.

  1. Vent på bussen med målgruppen din

Podcast er et intimt media som gir deg mulighet til å dele en stund med din målgruppe. Nøkkelen til podcastens suksess ligger i at man som lytter føler at man sitter med rundt bordet og deltar i samtalen. Podcasten er med lytteren på vei til jobben, mens han handler mat eller når hun legger ut på joggetur. Når du som merkevare kommuniserer med din målgruppe gjennom en podcast, skapes en personlig relasjon man ikke ville fått gjennom innhold man møter i andre formater.

3 raske om podcast-satsing med Cathrine Fossum, kommunikasjonsjef i REMA 1000:
Hvorfor lanserer REMA 1000 podcast?
Målet er å ta lytteren med inn i dagligvare-verdenen ved å gi kunder, samarbeidspartnere, og alle som er interessert, et innblikk i bransjen.

 

Hva slags innhold vil lytteren få i denne podcasten?
– Programinnholdet skal ha stor bredde, og spenner fra pris, matkunnskap og helse – til konkurranse og politikk.

 

Hvor ofte skal episodene komme ut?
– Ambisjonen er å publisere to ganger i måneden.

 

REMA 1000 lanserte Dagligvarepodden rett før jul i 2015. Nå relanseres podden med nytt navn.

 

Tre podcaster vi hører på nå:

  • Open for business. En lett og underholdende podcast om alt man må vite om å bygge en business. Laget av eBay og Gimlet.
  • Invisibilia. En opplysende podcast om de usynlige tingene som definerer det å være menneske. Med de tre fantastiske reporterne Lulu Miller, Hanna Rosin og Alix Spiegel.
  • 20-30. Astrid Dyson og Isabelle Ringnes podder om arbeidslivet, media, tech, livet som tjue-og-noe og livet.

Blogginnlegget er skrevet av Julia Krohn, dyson.drager.
Trenger du hjelp med å lage podcast, ta kontakt på kaffe @ dysondrager.no!