Bedre omdømme med god kundebehandling - dyson.drager
16637
post-template-default,single,single-post,postid-16637,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Bedre omdømme med god kundebehandling

Visste du at god kundebehandling kan vinne tilbake tapte kunder? Dårlig kundebehandling er nemlig én av de viktigste årsakene til at kunder velger å forlate deg. Her er 3 gode råd for å unngå kundeflukt.

 

  1. Kundebehandlere må være gode kommunikatorer

Tenk på kundebehandling som en hvilken som helst annen del av bedriften. Du ville vel ikke ansatt en markedssjef uten relevant utdanning og erfaring? Kundebehandlerne er bedriftens frontlinje. Hvis de ikke gir et godt inntrykk, får det store ringvirkninger for bedriftens omdømme. Misfornøyde kunder deler tross alt erfaringene sine med flere mennesker enn fornøyde kunder. Hvor urettferdig det enn må virke så er dette en realitet alle næringsdrivende må forholde seg til.

Sats på kundebehandlere med kommunikasjonsbakgrunn. Å kommunisere målrettet er et eget fag – ikke overlat det til hvem som helst.

Et alternativ er å overlate kundebehandlingen til noen som er eksperter på området. Outsourcing er ofte en god idé når du ikke har tid eller ressurser til å ta deg av dette selv. På kundebehandling.no er alle ansatte eksperter på strategisk kommunikasjon. Vi hjelper deg gjerne!

Les mer om outsorcing av kundebehandling her.

  1. Tenk gjennom tone of voice

Har firmaet ditt funnet sin egen stemme? Enhver bedrift bør vurdere hvordan de vil fremstå for omverden. Er dere lekne, alvorlige, voksne eller litt mer ungdommelige? Bruke emojis eller ikke?

Så fort dere har funnet deres egen stemme må denne komme tydelig frem i kundebehandlingen. Kundene skal ikke bli overrasket over en melding som plutselig ikke stemmer med bedriftens merkepersonlighet.

  1. Ha klare retningslinjer

Konsistens er et viktig stikkord også når det gjelder håndteringen av konkrete saker. Hva sier dere for eksempel hvis noen ønsker å returnere en vare? Og hva gjør dere hvis noen blir aggressive? Kundene legger merke til forskjellsbehandling. En løsning kan derfor være å opprette en budskapsbank der dere legger inn svarmaler på ulike kundehenvendelser. Disse må selvfølgelig justeres til hver enkelt kunde, slik at svarene ikke virker upersonlige. Det gjelder å finne balansen mellom standardsvar og personlig service.

Vi kan ta oss av kundebehandlingen din! Send oss en melding på:

kontakt @ kundebehandling.no

Kilder:

Kundebehandling.no

How to bring the customer back: 4 steps